Kebaikan:-
2. Alat Perhubungan
laman sosial dijadikana alat perhubungan sebgai contoh, memperluaskan "networking" dari segi perniagaan, perhubungan antara pemimpin dan rakyat, saudara mara diluar kawasan.
3. Alat PemasaranProduk
Medan yang menjimatkan untuk mempromosikan produk perniagaan seantero dunia dan serba sedikit mampu membantu pemasar untuk mengenalpasti keperluan dan kehendak yang perlu ditawarkan kepada pengguna akhir.
4. Alat untuk menyebarkan ilmu pengetahuan.
Laman sosial membantu dalam penyebaran maklumat di mana ianya berlaku apabila sesuatu maklumat itu dikongsi dengan rakan-rakan yang lain.
5. Alat untuk memantau pergerakan anak-anak
hal ini adalah inisiatif kepada ibu bapa untuk megetahui pergerakkan anak-anak agar kelakuan anak tidak berada diluar batasan.
6. Perkongsian Maklumat
Melalui media sosial kita dapat berkongsi maklumat secara meluas dan memudahkan dalam pencarian maklumat.
Keburukan:-
1. Pembaziran masa
Pelbagai aplikasi yang ditawarkan oleh media sosial menyebabkan pengguna terleka dengan aplikasi yang ditawarkan.
2. Mengurangkan produktiviti.
Ketagihan pekerja terhadap alamn sosial mengakibat tugas yang sepatutnya dilakukan tertangguh. Walaupun majikan boleh "block" laman-laman sosial dalam pangakalan rangakian internet mereka, namun kecanggihan telefon bimbit masa kini tidak dapat mengatasi masalah seperti
3. Penipuan Penipuan
penipuan melalui laman sosial kerap berlaku kebelakangan ini kerana kelemahan pengguna laman sosial yang mudah membocorkan maklumat peribadi sendiri. Oleh itu, pengguna laman sosial mesti bijak dalam mengenalpasti akan kesahihan sesuatu perkara yang terdapat di laman sosial.
Elakkan daripada cepat percaya dengan orang yang tidak dikenali.
4. Pencerobohan akaun
Pengguna laman sosial dinasihatkan supaya tidak memasukkan maklumat peribadi seperti nombor akaun bank, nombor telefon, alamat rumah dan sebagainya. Sekiranya pencerobohan maklumat berlaku, mereka yang tidak bertanggungjawab, boleh menggunakan maklumat tersebut untuk tujuan-tujuan tertentu yang pasti tanpa keizinan pemilik yang sebenar.
5. Media sosial boleh menimbulkan fitnah
Terdapat beberapa kes penyebaran fitnah seperti gambar-gambar yang tidak senonoh diseberkan tanpa pengetahuan pemilik gambar tersebut dan pelbagai fitnah telah dilemparkan.
Pemilik akaun haruslah mengenalpasti "friend Request" sebelum "Apporved" permintaan rakan tersebut. Hal ini bagi mengelakkan "stalker" yang berniat tidak mengeksploitasi maklumat-maklumat
6. Kebocoran maklumat
Pekerja yang mudah pecah amanah berpotensi untuk membocorkan maklumat sulit tentang syarikat di mana tempat mereka bekerja. Kebocoran maklumat ini boleh memberi kesan negatif kepada syarikat terbabit.
pekerja perlu tahu membezakan maklumat yang perlu dikongsi atau tidak sebgai langkah menjaga imej syarikat.
wahhh bestnye
ReplyDeletetqqq
ReplyDeletesooo helpful
:)
:)
DeleteSangat membantu
ReplyDelete:)
Delete(y) (y) (y)
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteHi,I can't see the full point of the kebaikan&keburukan...I only can saw the half point can comment the full point for me please...thank you^^
ReplyDeleteterima kasih ! tetapi tidak lengkap . teruskan usaha
ReplyDelete#lailaAsrie4President2016
ReplyDelete